درمان دردهای عصبی و مزمن با نوروفیدبک
امروزه یکی از دلایلی که بخش عمده مراجعات کلینیکی را در بر میگیرد شکایت از دردهای جسمانی است که پایه و اساس فیزیک ندارد و به نظر میرسد برخی از این مشکلات فیزیکی، ریشه در استرسها و فشارهای روزمره زندگی افراد دارد. چنانچه تحقیقات نشان دادهاند، کمردرد و یا افزایش فشارخون به طور مستقیم با استرسهای زندگی ارتباط دارد .این اختلالات تحت عنوان اختلالات نشانه جسمانی نام برده میشود. افراد مبتلا به اختلال نشانه جسمانی معمولاً نشانه های جسمانی متعدد و جاری دارند که ناراحت کننده هستند یا به ناراحتی قابل ملاحظهای در زندگی روزانه منجر میشوند،

هرچند گاهی فقط یک نشانه شدید، عمدتاً درد وجود دارد. نشانه ممکن است مشخص مثل درد موضعی یا نسبتاً نامشخص باشند مثل خستگی. نشانه ها گاهی بیانگر احساسات یا ناراحتی جسمانی عادی هستند که عموماً بر بیماریهای جدی دلالت ندارند. نشانههای جسمانی بدون توجیه پزشکی آشکار برای دادن این تشخیص کافی نیستند. رنج کشیدن فرد واقعی است، خواه ازلحاظ پزشکی توجیه شده یا نشده باشد .
در فرایند شکل گیری این اختلال فرض بر این است که اختلالات جسمی تحت تأثیر عوامل زیستی، روانشناختی
. رفتاری و اجتماعی قرار دارد .
درواقع شواهد زیادی وجود دارد که نشان میدهد تقریباً تمام دامنه درد و بیماری میتواند ناشی از عوامل روانی باشد، چنانچه بسیاری از مطالعات ارتباط بین دردهای نشانه جسمانی و شکایات روانی را نشان دادهاند )مارگالیت و همکاران،
و احتمال بالایخطر بروز بیماریهای جسمانی همراه است یکی از روشهای تسکین درد درمان نوروفیدبک است. نوروفیدبک یک روش درمانی جدیدی است که با گسترش تکنولوژی، جای خود را در عرصه مطالعات توانبخشی و علوم اعصاب باز کرده است. در این روش از امواج مغزی به عنوان بیوفیدبک یا پسخوراند زیستی استفاده میشود. .به طوریکه فرد در یک فرایند شرطی سازی عامل میتواند یاد بگیرد تا فعالیت الکتریکی مغزش را تغییر دهد و هدف آن کمک به افراد برای تغییر دادن عملکرد مغزشان بدون استفاده از روشهای تهاجمی است .
نوروفیدبک بر اساس فرضیه ارتباط ذهن بدن شکل گرفته و توانایی ذهن برای تغییر و بازسازی خود را افزایش میدهد .نوروفیدبک را باید شکلی از بیوفیدبک دانست که فرد بازخوردی از سیگنالهای مغزی خود دریافت میکند که این امواج مربوط به فعالیتهای عصبی زیر سطح هوشیاری هستند و عموماً انسان به دلیل عدم آگاهی از الگوهای امواج مغزی قادر به شناخت و تغییر آنها نیست اما با مشاهده نمایش این امواج پس از مدتی فرد توانایی تغییر و تأثیر بر آنها را کسب میکند .
در مقایسه با دیگر درمانها درمان نوروفیدبک به طور مستقیم بر پردازش احساس درد تأثیر دارد. این روش با اصلاح فعالیت الکتریکی واحد پردازش مرکزی درد در قشر مغز و مناطق زیر قشری، احساس درد، حافظه درد و عواطف مربوط به درد را تحت تأثیر قرار میدهد که این امر موجب بالا رفتن آستانه و تحمل درد میشود.
(تهیه و تنظیم از : حوریا قنبری پرمهر کارشناس ارشد روان شناسی بالینی و نوروتراپیست)