تاثیر نوروفیدبک بر درمان پراشتهایی عصبی
چاقی و اضافه وزن یکی از عمده ترین معضلات قرن حاضر در حوزه سلامت عمومی به حساب میآید که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی نرخ میزان چاقی از سال 1386 میلادی در سرتاسر جهان دو برابر شده است. از دیدگاه بهداشت عمومی،گسترش مداخله های مؤثر بر درمان چاقی یک مسئله مهم به شمار میرود .

چاقی نه تنها منجر به بیماریهای جسمی مانند دیابت و بیماریهای قلبی عروقی میشود، بلکه باعث آسیب جدی به کیفیت زندگی و افزایش میزان اختلالات روانپزشکی و جسمانی میشود با توجه به اطلاعات موجود در مورد کارکرد مغز درمانگران میتوانند بر درمانهای متمرکز بر کارکرد مغزتمرکز کنند. یکی از این درمانها، نوروفیدبک است که با استفاده از نمایش امواج مغزی درلحظه فعالیت مغز را تشریح و خودتنظیمی را به فرد آموزش میدهد. نوروفیدبک با استفاده از سنسورهایی که روی سر قرار میگیرند امواج مغزی را اندازه گرفته و بنا بر هدفی که از پیش تعیین شده است، دامنه امواج مغزی، درجه هم نوسانی و یا اختلاف فاز آماج تغییر قرار میگیرند هدف استفاده از نوروفیدبک کمک به افراد برای تغییر عملکرد مغزشان بدون استفاده از روشهای تهاجمی است در سالهای اخیر پژوهشهای زیادی درخصوص اثربخشی نوروفیدبک در درمان بیماریها واختلالات روانپزشکی صورت گرفته، اما بر اساس جستجوی ما در پایگاههای اطلاعاتی معتبر ازجمله تاکنون پژوهشی در زمینه مقایسه اثربخشی آموزش نوروفیدبک و داروی اورلیست در ولع مصرف مواد غذایی و سلامت عمومی افراد دارای اضافه وزن منتشرنشده است.
پژوهشهای اخیر انجام شده، کاربرد نوروفیدبک بر چاقی را نیز مطرح کردهاند )اسکیمید و مارتین اولین مطالعه چاپ شده در ،این زمینه ری و همکاران نشان داد که نوروفیدبک هم بر چاقی مؤثر است، اما نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه هست. پژوهشهایی در مورد اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر سلامت عمومی افراد انجام شده است که نشان دهنده افزایش آرامش و کاهش استرس بوده است اثربخشی نوروفیدبک بر کاهش ولع مصرف موادغذایی و دورههای پرخوری بود. روشهای دارویی و غیردارویی مختلف برای درمان اختلالات خوردن و چاقی وجود دارد.
مداخلات سنتی برای چاقی تقریبا منحصر به کاهش دریافت انرژی و افزایش زمان مشغول شدن به فعالیت فیزیکی است. درواقع کمبود انرژی یک عنصر ضروری برای کاهش وزن است اما کاهش وزن آسان نیست )وینگ و همکاران،
نوروفیدبک ازجمله درمانهای غیردارویی است که در زمینه چاقی مطرح شده است و به نظر میرسد در بهبود وضعیت روانشناختی این افراد مؤثر باشد.
(تهیه و تنظیم از : حوریا قنبری پرمهر کارشناس ارشد روان شناسی بالینی و نوروتراپیست)